Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Alle categorieën
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Kinderen zijn van nature heel nieuwsgierig en willen graag de wereld om hen heen onderzoeken. Dat begint al op heel jonge leeftijd, want ook baby’s zijn al nieuwsgierig en snel geïntrigeerd door de wereld om hen heen, ook al begint dat heel in het klein. Nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd door het besef dat we iets nog niet weten, maar het wel graag zouden willen weten. Door nieuwsgierigheid te prikkelen, gaat het brein van een kind aan het werk en worden de verbindingen in het brein versterkt. Hierdoor komen stofjes vrij in de hersenen, wat een belonend effect heeft, waar een kind natuurlijk blij van wordt! Dit motiveert tot meer onderzoek en nieuwsgierigheid.
Met speelgoed kun je deze nieuwsgierigheid prikkelen en laten opbloeien, en zeker met S.T.E.M. speelgoed!
S.T.E.M. staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics (Wetenschap, Technologie, Bouwkunde en Wiskunde). STEM speelgoed focust zich dus op wetenschap, in de breedste zin van het woord. Dit omvat vele verschillende soorten speelgoed, die je misschien eerder niet als dusdanig wetenschappelijk had bekeken. Zoals stapelblokken, noppenpuzzels, en vormenstoven. Zoals je merkt, is dit speelgoed al voor de allerkleinsten geschikt. Zo jong kan jouw kindje zich al interesseren voor wetenschap!
Voor peuters en kleuters is er S.T.E.M. speelgoed in de vorm van eenvoudig bouw- en constructiespeelgoed. Van kleinere onderdelen een groter geheel maken, vinden jonge kinderen heel interessant. Dit prikkelt dus enorm hun nieuwsgierigheid, waardoor ze het ‘t liefst keer op keer opnieuw willen doen.
Maar ook voor oudere kinderen valt er nog van alles te beleven op het gebied van S.T.E.M. speelgoed en wetenschappelijk bezig zijn. Wat dacht je van een groei-ei, of een dinosaurus die je als echte archeoloog uit het gips moet hakken? Of maak bijvoorbeeld zelf je eigen slijm. Of je eigen waterraket, of robotje. Het S.T.E.M. speelgoed voor wat oudere kinderen is echt onderverdeeld in de verschillende richtingen Science, Technology, Engineering & Mathematics. Zo kan je dus extra goed inspelen op de interesses van jouw kind bij het uitzoeken van S.T.E.M. speelgoed.
Science / Wetenschap
Wetenschap is een abstract begrip voor veel mensen, en klinkt waarschijnlijk ook een beetje… saai? Dat is het echter zeker niet! Kleine experimenten doen is enorm leuk en leerzaam. Maak je eigen kaarsen, bruisballen of je eigen laboratorium met buisjes, pipetjes en microscopen. Maar ook een insectenobservatiekast kan bijvoorbeeld enorm leuk zijn voor kinderen. Al het speelgoed waarbij kinderen leren over natuurkunde, scheikunde en anatomie is wetenschappelijk speelgoed.
Technology / Technologie
Weinig is fascinerender dan robots. Door films en series spreken robots enorm tot de verbeelding. Van lieve, behulpzame robots tot enge, gevaarlijke, ze zijn er in alle soorten en maten. Hoe gaaf is het wel niet om dan zelf een robot te kunnen maken?! Zowel jongens als meisjes zijn geïntrigeerd door robotspeelgoed, en leren op speelse wijze hoe een robot in elkaar zit en uit welke onderdelen deze bestaat. Spelend leren, daar is S.T.E.M. speelgoed perfect voor.
Engineering / Bouwkunde
Bouwen: kinderen zijn al van jongs af aan dol op. Al vanaf anderhalf jaar is Duplo zeer in trek bij kinderen, om hoge torens mee te bouwen. Dat breidt zich alleen maar uit naarmate kinderen ouder worden. Denk aan alle bouwsets van LEGO. Hoe zitten constructies in elkaar, hoe bouw je iets vanuit niks op tot een stevige constructie? Super leerzaam! Ook knutselwerkjes maken, valt onder S.T.E.M. speelgoed.
Mathematics / Wiskunde
Rekenen en wiskunde, dat klinkt nou niet per se echt heel leuk… Toch? Toch is er veel verschillend S.T.E.M. speelgoed wat op een leuke, speelse manier rekenen en wiskundige formules kan aanbieden. Alleen al leren tellen kan op oneindig veel manieren, en dit geeft je kind echt een voorsprong in de toekomst. Als ze bekend zijn met getallen en de beginselen van het rekenen, komen ze beter mee op school, en zelfs wiskunde wordt dan een stukje makkelijker.
Naast S.T.E.M. bestaat er ook S.T.E.A.M. speelgoed. Wat is nu eigenlijk het verschil? Het enige verschil tussen S.T.E.M. en S.T.E.A.M. speelgoed is eigenlijk dat de A in S.T.E.A.M. staat voor “Arts” (kunst). Als creatief bezig zijn en kunstwerken maken dus helemaal in het straatje is van jouw kind, kun je zeker ook eens naar S.T.E.A.M. speelgoed kijken!
Open einde
S.T.E.M./ S.T.E.A.M. speelgoed is zo ontworpen dat je op verschillende manieren naar het einddoel kan komen, en dat het proces richting dat einddoel al leuk genoeg is. Het speelgoed kan op verschillende manieren worden gebruikt, maar net hoe je kind het voor zich ziet.
1. Relevant
S.T.E.M.-speelgoed maakt abstractere vakken, die kinderen wellicht als “saai” zouden bestempelen, zoals natuurkunde, wiskunde en scheikunde, minder abstract. Spelenderwijs bezig zijn met iets, is toch leuker dan leren uit een boek. Er bestaat natuurlijk nog veel meer speelgoed waarbij je bezig bent met wetenschap, maar dit speelgoed legt daadwerkelijk de link, zodat kinderen het ook beseffen dat ze hiermee bezig zijn.
2. Experimenteren
Met S.T.E.M.-speelgoed gaat iets niet “fout”, je bent gewoon aan het experimenteren! Kinderen kunnen last krijgen van faalangst, als ze het idee hebben dat ze geen fouten mogen maken. Ook op school wordt vaak de nadruk gelegd op dat iets dan wel goed is, dan wel fout. Met S.T.E.M.-speelgoed is het niet zo zwart-wit, fouten maken is geen enkel probleem, maar juist onderdeel van het spel! Het is onderdeel van het leerproces, en het speelgoed biedt de gelegenheid om de vrijheid te voelen om al doende te leren, in plaats van bang te zijn fouten te maken.
3. Praktijkgericht
S.T.E.M.-speelgoed is praktijkgericht, wat wil zeggen dat je echt met je handen moet werken om tot het eindpunt te komen. Wanneer je zelf iets stap voor stap maakt, leer je er meer van dan wanneer je erover leest of het voorgedaan krijgt. Ook is het kind de baas bij S.T.E.M.-speelgoed. Het wordt niet voorgekauwd hoe het kind iets moet doen, maar het kan zelf vanuit intrinsieke motivatie aan de gang om iets te leren. Met deze zelfredzaamheid en met de praktijkgerichte eigenschappen stimuleert het S.T.E.M.-speelgoed ook het probleemoplossend denken van je kind. Win-win-win!
Let er - zoals altijd - op dat je de interesses en vaardigheden van je kind in je achterhoofd houdt, als je op zoek gaat naar S.T.E.M.-speelgoed. Draagt het echt bij aan één van de genoemde onderdelen (wetenschap, techniek, bouwkunde, kunst of wiskunde)? Hoe werkt het speelgoed? Past het bij de leeftijd, ontwikkelingsfase en interesses van je kind? Is het speelgoed zowel leuk als leerzaam? Aan de hand van deze vragen, vind je het passende S.T.E.M.-speelgoed voor jouw kind!