Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Alle categorieën
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Een trend die eigenlijk geen trend meer is, maar de norm. Waar enkele jaren geleden duurzaam speelgoed nog echt een unieke uitzondering was, lijkt het nu de nieuwe standaard te worden. Zowel op gebied van materiaal als de manier van verpakken en vervoeren worden marktbreed stappen gezet om bewuster spelen het nieuwe normaal te maken. Een opvallend voorbeeld is dat verpakkingen van gezelschapsspellen kleiner lijken te worden. Dit scheelt in productiemateriaal en zorgt dat er meer producten tegelijkertijd vervoerd kunnen worden. Er valt nog steeds veel te doen op het gebied van duurzaam speelgoed, maar speelgoedmakers zijn daar nu wel bewust mee bezig.
‘Kawaii’ is een schattige stijltrend die overgewaaid is uit de Japanse cultuur. De afgelopen jaren is deze stijl ook bij ons sterk in populariteit gegroeid, zeker sinds Squishmallows op de markt zijn gekomen. Deze schattige stijl van knuffels maken, lijkt dit jaar door vrijwel alle knuffelmakers te zijn omarmd: superschattige knuffels met een groot lijfje, kleine of helemaal geen ledematen en een lief koppie zijn overal te vinden! Zacht, knuffelbaar en squishy: knuffels van diertjes, bekende personages en ga zo maar door. Deze trend snappen we wel, want zelfs volwassenen smelten voor zulke lieve knuffels.
Een speelgoedtrend die we al lang kennen (denk aan voetbalplaatjes en Pokémonkaarten), maar die dit jaar groter dan ooit lijkt te worden: speelgoed kopen in blindpacks. Koop een verrassingspack en ontdek welke collectibles erin zitten. Je kan geluk of pech hebben, vooraf weet je nooit wat je krijgt! Deze manier van speelgoed kopen bestaat al lang, maar is groter en groter geworden sinds deze methode populair is geworden in digitale games. Het ‘blind kopen' wordt gebruikt voor alles wat je maar kunt denken: kaarten, speelfiguren, knuffels, poppen en kleine hebbedingetjes. Het geheim achter de populariteit? Mensen houden ervan verrast te worden en het winnen (of verliezen) geeft eenzelfde soort rush als meedoen aan de loterij. Slim bedacht!
De tijd van een verpakking openscheuren en weggooien, is voorbij. Tenminste, als het aan de speelgoedfabrikanten ligt. Waar het ‘unboxen’ van pakketten al jaren een hit is op YouTube en social media, is speelgoed uitpakken anno 2023 ook een hele ervaring. Met speelse chemische reacties tover je je Magic Mixies tevoorschijn, of je gaat op speurtocht om verschillende eitjes te openen met elk één van de tien verassingen erin… Slijm, rook en slimme mechaniekjes maken niet het spelen zelf, maar ook het uitpakken van de verpakking een avontuur. Deze trend lijkt sterk te zijn gestimuleerd door de prominente rol van social media in het leven van kinderen. Zo’n uitpakavontuur is natuurlijk ontzettend interessant voor op TikTok of in een vlog!
In oktober bestaat The Walt Disney Company 100 jaar en dit zie je op de speelgoedmarkt dan ook overal terug. Veel speelgoedmakers hebben speciale jubileumlijnen gemaakt die later dit jaar worden uitgebracht. Disney houdt zelf de kleur zilver (met ‘koninklijk paarse details’) aan bij voor uitingen rond het jubileum, en die kleuren zie je dit jaar bij veel Disney-speelgoed ook terug. Prinsessen met een zilveren jurk, verpakkingen met zilveren details en natuurlijk volop artikelen met klassieke Disneykarakters zoals Pinokkio en Dombo. Verwacht dus maar veel bekende gezichten en nostalgie te zien in de (speelgoed)winkels dit jaar!
Er wordt geen grote kinderfilm of -serie meer uitgebracht zonder een leuk assortiment licentiespeelgoed. Voor het aankomende jaar staan er verschillende nieuwe films op de planning, en hiervan verwachten we dan ook een hoop speelgoed te zien (bijvoorbeeld voor de film The Super Mario Bros. die in april uitkomt). Ook van recent verschenen films en series is er volop speelgoed in ontwikkeling. Denk aan Gabby’s Poppenhuis, Pokémon, Barbie, Bluey en Sonic.
In februari verandert de Duitse stad Neurenberg traditioneel in dé hoofdstad van Speelgoedland. Van over de hele wereld vind je hier fabrikanten, speelgoedwinkels en speelgoedmerken. Na 2 jaar afwezigheid door de pandemie, werd in 2023 eindelijk weer een ‘Spielwarenmesse’ georganiseerd. Namens Lobbes ging er natuurlijk ook een groep enthousiaste collega’s naar deze beurs. We waren heel nieuwsgierig naar alle nieuwe speelgoedmerken- en lijnen die dit jaar op de markt verschijnen. We hebben een intensieve week beleefd waarin we volop inspiratie opgedaan hebben en nieuwe artikelen uitgezocht hebben voor in ons assortiment. En stiekem hebben we ook een hoop speelgoed uitgeprobeerd ;-)
We kunnen niet wachten om al dat mooie nieuwe speelgoed in onze digitale schappen te leggen komende maanden. Stay tuned!