Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Alle categorieën
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Zet je artikelen op je verlanglijstje. Log in om het lijstje te bewaren of om hem door te kunnen sturen.
Benodigdheden:
Twister
Voldoende voorwerpen in blauw, geel, groen en rood.
Duratie:
Tussen de 10 en 20 minuten
Maak een groepje van twee tot 6 kinderen. De kinderen leggen het vloerkleed op de grond en zorgen dat er genoeg ruimte is om hier omheen te lopen. Vervolgens mag één van de kinderen de draaischijf vasthouden. Het kind het de draaischijf is nu de spelleider en mag beurten geven. Nadat een kind de beurt heeft gekregen draai de spelleider aan de draaischijf. Van de kleur waar de pijl op eindigt, moet het kind een voorwerp uit de ruimte zoeken. Als het kind dit gevonden heeft, dan mag hij of zij deze op het vloerkleed op de juiste kleur leggen. De spelleider bepaalt of het voorwerp de juiste kleur heeft. Het spel kan net zo lang doorgaan tot alle vakken gevuld zijn, of tot de tijd op is.
In de hoofdlijnen werkt deze activiteit hetzelfde als met kleine groepen. Iemand is de spelleider en mag aan de draaischijf draaien. De spelleider geeft beurten wie een voorwerp mag zoeken en de speler legt het voorwerp op de stip in dezelfde kleur. Om het een goed begeleide oefening van te maken, kan je het best zelf als spelleider optreden. Je kan er dan natuurlijk ook voor kiezen om dit zonder draaischijf te doen. Aan de hand van hoeveel tijd je hebt, kan je ervoor kiezen om één kind per keer de beurt te geven, of meerdere kinderen tegelijk naar een kleur te laten zoeken.
Om er een wedstrijd-draai aan te geven, kan je ook de groep verdelen in 4 kleinere groepen en deze één van de kleuren toewijzen. De groep die als eerste alle stippen van zijn kleur vol heeft, heeft gewonnen. Dit is dan natuurlijk meer een kansspel omdat het afhankelijk is van wat er gedraaid wordt. Om het nog meer een wedstrijd te maken, kan je er ook voor kiezen om een beperkte tijd te geven tot dat ze een voorwerp moeten vinden. Hebben ze het voorwerp niet op tijd gevonden? Dan gaat de kans om een stip te vullen voorbij.